نمای ساختمان چیست؟

هنگامی‌که شما برای بار اول به یک ساختمان نگاه می‌کنید، اولین موردی که باعث جلب نظر شما به آن ساختمان می‌شود، نمای ساختمان است. نمای هر ساختمانی که در بخش بیرونی آن ساختمان استفاده می‌شود، در واقع به منزله پوسته آن ساختمان است و در زیبایی و جذابیت آن ساختمان مهم‌ترین نقش را برعهده دارد. همواره معماران و مهندسین نمای ساختمان را با استفاده از عوامل گوناگونی نظیر شرایط آب‌وهوایی آن منطقه، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات به‌کار رفته در ساختمان و مهم‌ترین عامل که همان سلیقه شخصی فرد و میزان بودجه‌ای است که صاحب ساختمان برای زیبایی ساختمان در نظر گرفته‌ است، مصالح لازم و مورد نیاز برای نمای‌ ساختمان را انتخاب می‌کند.

نمای ساختمان چیست؟

نمای بیرونی ساختمان همانند یک لایه‌ی محافظتی از ساختمان مراقبت می‌کند و علاوه‌ بر نگهداری ساختمان در برابر عوامل بیرونی همچون آسیب‌های فیزیکی و تغییرات ناگهانی شرایط جسمی، نمایی زیبا و جذاب را به ساختمان می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد مناظر شهری زیبا و به وجود آمدن شهرک‌های جذاب در درون شهر، دادن نمایی زیبا و طرحی جذاب به ساختمان‌های شهر است. سازندگان نماهای ساختمانی باید به این نکته توجه داشته باشند که طراحی نماهای مختلف شهری باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد تا بتواند شکلی زیبا را به شهر ببخشد.

در طراحی نماهای ساختمان از مصالح گوناگونی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از فلز، سنگ، آجر، آهن، کامپوزیت، بتن، چوب و. . . استفاده از هر یک از این مصالح مزایای خاص خود را دارد و طرحی زیبا و دلنشین را به نمای شهر می‌بخشند.

انواع نماهای ساختمان

نمای ساختمان یکی از عوامل اساسی در زیبایی و جذابیت آن ساختمان به حساب می‌آید. نماهای ساختمانی گوناگون وجود دارند که هر یک از آن‌ها مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و استفاده از هر یک از این طرح‌ها مزایای زیادی را دارد. پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا انواع نمای‌ ساختمان را به شما عزیزان معرفی کرده و شما را با انواع آن‌ها آشنا کرده تا متناسب با علاقه و شرایط ساختمان خود، نمای مورد نظر خود را انتخاب کرده و استفاده نمایید.

۱-نمای آجری: نمای آجری یکی از قدیمی‌ترین نماهایی است که از گذشته تاکنون از آن استفاده‌های زیادی شده‌ است. امروزه آجر در نماهای متفاوتی تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد. استفاده از نمای آجری به‌خاطر طرح‌های گوناگون آجری بسیار متنوع است و یک ساختمان ساز با توجه به علایق و نیاز آن ساختمان می‌تواند یک نما را انتخاب کند. آجر انواع متفاوتی را دارد که می‌توان به آجر نما نسوز، آجر نمای طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، آجرنما قرمز، آجرنما زرد، آجرنما نسوز سفید، آجر نما نسوز قرمز و. . . اشاره کرد. درآخر باید بدانیم که امکان رنگ آمیزی نمای آجری به‌ هیچ‌ عنوان وجود ندارد و آجرها تا سالیان سال به این طرح و شکل باقی می‌مانند.

۲_نمای کامپوزیتی: نمای کامپوزیت یکی از زیباترین انواع نماهای ساختمانی است که با استفاده از ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی انجام می‌شود. ازجمله مزایای نمای کامپوزیتی می‌توان به تنوع رنگی بالا، قابلیت شستشوی آسان، وزن سبک و مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت و همین‌طور صوت اشاره کرد. امروزه در ایجاد نمای‌ ساختمان‌های مدرن از ورق‌های کامپوزیت رنگی استفاده می‌شود که زیبایی خارق‌العاده‌ای را به نمای‌ ساختمان می‌دهند. تنها ایرادی که می‌توان به استفاده از نماهای کامپوزیتی در ساختمان گرفت، قیمت بالای این نماها است که استفاده از آن در سطح شهر را محدود کرده‌ است. یکی از انواع نماهای کامپوزیتی که زیبایی زیادی را به شهر می‌بخشند، نمای کامپوزیتی لانه‌ زنبوری است که جذابیت زیادی را به ساختمان‌ها می‌بخشند. در صورت آلودگی و کثیف شدن نماهای کامپوزیت، می‌توان آن را به کمک افراد نماشوی متخصص در این زمینه مورد شستشو قرار داد و مانند روز اول تمیز و زیبا تحویل گرفت.

۳-نمای سنگی: نمای سنگی یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین انواع نماهای ساختمانی است که با استفاده از انواع سنگ‌های ساختمانی ایجاد می‌شود که معماران باید حواس خود را جمع کنند که سنگ مورد استفاده برای نمای ساختمان باید دوام و استحکام زیادی را داشته باشد، چرا که سنگ به‌خاطر انقباض و انبساط اولیه دچار ترک‌ خوردگی می‌شود. از انواع سنگ مورد استفاده در نمای سنگی می‌توان به سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت در نمای رومی اشاره کرد که زیبایی و نمای فوق‌العاده‌ای را به ساختمان می‌دهند.

۴_نمای شیشه‌ای: نمای شیشه‌ای از زیباترین نماهای مورد استفاده در ساختمان مسکونی و بیشتر ساختمان‌های اداری و تجاری است که طرف‌داران زیادی را دارد. معماران ساختمانی از شیشه به‌خاطر بازتاب نور استفاده می‌کنند که علاوه‌ بر دارا بودن زیبایی، گرمای لازم را نیز برای ساختمان تأمین می‌کند. از انواع نماهای شیشه‌ای می‌توان به نمای شیشه‌ای فریم لس و اسپایدر اشاره کرد که جذابیت فوق‌العاده‌ای را به ساختمان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سیستم نمای شیشه ای کمپ

نکاتی که در استفاده از نماهای گوناگون ساختمان باید بدانیم

یکی از عوامل مهم در ایجاد زیبایی و جلوه‌ی شهر نمای ساختمان جذاب است، چرا که به وجود آمدن یک نمای ناهماهنگ با دیگر نماهای ساختمان همواره چهره شهر را خراب می‌کند و نمایی نامطلوب را به آن می‌دهد. نما بخشی از بیرون ساختمان است که در معرض دید افراد قرار می‌گیرد و مالکان ساختمان با آن وجهه اجتماعی و علایق خود را نشان می‌دهند. نمای‌ ساختمان در ایجاد نمای خیابان‌ها و دادن فرم و شکل و چهره شهر بسیار تاثیرگذار است؛ از این‌رو ایجاد ناسازگاری بین نماهای ساختمان در چهره کلی شهر تاثیر گذار است.

معماران باید توجه داشته باشند که نوع کاربری نما یکی از عوامل مهم در طراحی نما‌ی ساختمان است و قبل‌ از این‌که طراحی نمای ‌ساختمان را شروع کنند، باید به این نکته که ساختمان اداری و تجاری یا مسکونی است توجه داشته باشند و بتوانند در نگاه اول نوع کاربری آن را حدس بزنند و هم چنین باید طرح‌هایی را برای نمای ساختمان انتخاب کنند که نشان‌دهنده ماهیت درون خانه نباشد و باید بین حریم خصوصی ساختمان و فضای بیرون آن مرز مشخصی را ایجاد کنند و بتوانند نوعی حریم خصوصی را برای ساختمان خود به وجود بیاورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در نگاه درخشان البرز تماس حاصل نمایید

اشتراک گذاری کنید
امتیاز دهید:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
برخی از پروژه های ما
نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟

نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟

10 اسفند 1400
1,197 بازدید
معرفی سیستم یونیتایز و سیستم استیک در نمای کرتن وال

معرفی سیستم یونیتایز و سیستم استیک در نمای کرتن وال

21 آبان 1396
6,978 بازدید
اجرای سازه کرتن وال

اجرای سازه کرتن وال

31 تیر 1401
676 بازدید